Optimera hemsidan. En dammvippa eller såg?

En hemsida är idag den mest självklara företagspresentationen. Alla företag har en, men kanske har den några år på nacken (på servern?) och känns lite omodern. Kanske fungerar den fortfarande bra och genererar en och annan konvertering. Bra! Då har du en stabil bas att bygga vidare på. Inte behöver en hemsida göras om från grunden var och vartannat år, istället kan det vara aktuellt att satsa på att optimera hemsidan utifrån den plattform som finns.

The Makeover

Med enkla medel kan vi dra fram sminket, hårborsten eller saxen. Vi stylar om, ger din hemsidan en makeover helt enkelt. Här handlar det om att skapa ett uttryck och en upplevelse för besökaren som kommunicerar företagets rätta image.

The User Experience

Kanske är det hög tid att se över användarvänligheten på sidan. Med tillgång till bakgrundsdata kan vi tillsammans lättare fatta beslut om justeringar som bör göras i sidans struktur. Fastnar besökare ofta på en sida eller har problem att hitta till en annan? Tydlighet går före allt! Viktigt är att diskutera hemsidans mål och syfte för att sedan komma fram till konkreta åtgärder, stora som små.

Det sa bara klick!

Låt oss vara ärliga – online är vi lata. Vi läser inte, vi scannar innehåll. Ofta behöver vi någon med en inbygd GPS som tryggt tar vår hand och navigerar oss fram genom en hemsidas komplexa infrastruktur. Denna guide kallas CTA (Call-to-Action) och är en text, länk eller bild som berättar för oss vad vi ska göra och hur det ska utföras; klicka! Skicka! Ring! Det är en uppmaning om handling, ibland sagt enbart med ett ord, tex ”Köp”.

Detta kanske verkar som en liten del av en hemsida som på magiskt vis löser sig själv. Men vad händer om din kontakta oss-knapp inte fungerar? Om besökaren inte förstår navigationsstrukturen? Om de inte hittar ”Köp nu”? Du tappar kunder och du tappar konverteringar. Därför är det viktigt att från början sätta ett tydligt mål – var vill vi leda våra besökare och vad vill vi att de ska göra? När detta är etablerat tar vi tryggt deras hand och visar dem vägen. Några saker att tidigt ta ställning till är; var den är, hur den ser ut och vad den säger. Och så klart – följ upp, anpassa, repeat.

Skapa upplevelse med en kampanjsida

Men om man gör en avgränsad kampanj eller riktat budskap och inte vill bygga om sin befintliga hemsida? Då är en kampanjsida det perfekta valet! En kampanjsida kan exempelvis ha syfte att kommunicera ut specifika budskap eller riktas till en specifik målgrupp. Det kan vara ett koncept, en release, en satsning eller en teaser för kommande nyhet. En kampanjsida skapar utrymme för kreativitet då man inte är låst i det befintliga webbgränssnittet. Vi styr vem som ser innehållet och kan dessutom enklare spåra besökare och jobba med retargeting. Nyfiken på hur du kan maximerar er digitala marknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer!

E-handel för alla branscher

E-handel har länge förknippats med försäljning av produkter till privatpersoner. Men som mycket annat, har även det förändrats. Under våren ville Din Maskin ha hjälp med att öka tillgängligheten till sina kunder ytterligare. Din Maskin inriktar sig på försäljning av produktionsutrustning för plåtbearbetning, med målet att bygga långvariga relationer med sina kunder, ett tydligt B2B-företag. En webbshop utvecklades i tydligt samråd med slutkund med främsta syfte att sälja maskindelar och tillbehör. Det blev ett verktyg för Din Maskin att själva jobba vidare med för att öka tillgängligheten mot sina kunder.

Funderar du på hur e-handel skulle kunna utveckla ert säljarbete eller hur ni kan bli mer strategiska i er digitala kommunikation? Vi hjälper er!

Det finns, som ni förstår, oändligt många aspekter att tänka på när man arbetar med sin hemsida. Vill ni veta mer om sökordsoptimering, så läs vårt inlägg om SEO/SEM. Vi hjälper er gärna med frågor och funderingar!

Annika Hultin Karlsson, Creative Works

Text: Annika Hultin Karlsson, Digital designer

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage