7 steg till en lyckad pressrelease!

1. Vilket budskap vill du förmedla?

Innan du börjar skriva din pressrelease. Tänk till vad du vill nå ut med. Vad är det viktigaste att få fram och hur vill du att läsaren ska reagera på din text? Fundera även på om nyhetsvärdet är tillräckligt stort eller om du kanske borde hitta en annan infallsvinkel.

Gör en checklista, gärna i punktform på de viktigaste sakerna du vill ska framgå. När du sedan har skrivit färdigt kan du jämföra texten med checklistan. Har du fått med allt du ville kommunicera?

2. Rubriken ska locka till läsning!

Rubriken är det första dina mottagare ser så tänk på att den ska vara intresseväckande. Fundera inte alltför mycket på hur rubriken eventuellt ser ut i tryckt format – om en tidning väljer att publicera artikeln kommer de förmodligen att anpassa artikeln för deras vinkel oavsett. Är rubriken klickbar? Är detta något du själv skulle dela vidare i dina nätverk? Finns det en intressant story?
Kom ihåg att det är i rubriken och ingressen som du ska presentera kontentan av vad pressmeddelandet handlar om.

3. Ingress – Utveckla vad nyheten handlar om?

Ingressen ska sammanfatta pressmeddelandet i sin helhet och göra läsaren nyfiken på att läsa fortsättningen. För att skapa nyfikenhet gäller det att etablera en anknytning som gör texten relevant för läsaren och det är därför viktigt att anpassa innehållet efter mottagaren.

Tänk igenom vilket sorts värde som din information har för olika mottagare. Landsortspress vill ha en lokal vinkling för det de ska skriva om, medan nationella tidningar vill ha ett allmänintresse. Ökade lönsamhetskrav på webben påverkar nyhetsvärderingen och hur nyheter berättas.

4. Bilder, länkar och bilagor

Värdet av visuella budskap är mycket starkt och när man mäter genomslag på utskick är genomslaget hela 40% bättre i form av läsare av pressreleaser med bild i förhållande till de som endast består av text. Tänk även på att komplettera med bildtexter, rättighet för publicering, samt bifoga gärna bilder och dokumentation för fördjupning i ett sk presskit som smidigt kan laddas ner genom pressreleasen.

Genom att dessutom inkludera länkar ökar du chansen att trafiken går tillbaka till navet för din kommunikation, det vill säga hemsidan. Länka ett eller två av ditt företags nyckelord för att driva trafik tillbaka till hemsidan men håll det inom en rimlig nivå. Som läsare vill man inte att vartannat ord ska vara blåmarkerat. Dubbelkolla så att URL-länken är korrekt och live innan du skickar ut pressmeddelandet – det får inte falla på ett sådant enkelt misstag.

5. Var noga med kontaktuppgifter

7 av 10 journalister i Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning svarar att kontaktuppgifterna är mycket viktiga i ett pressmeddelande för att de ska välja att skriva om nyheten – se till att ha rätt kontaktuppgifter till rätt kontaktperson för att journalisten enkelt ska kunna återkoppla med följdfrågor! Ju fler kontaktvägar desto bättre, gärna till olika ”experter” som kan uttala sig, och självklart ska både telefonnummer och e-postadress finnas med.

Som ett direkt resultat av anpassningar med anledning av coronapandemin 2020 har det även visat sig att hög tillgänglighet för videointervjuer uppskattas av journalister och därigenom ökar möjligheten till publicering.

6. Sökmotoroptimera!

Färdigt för utskick? Vi råder dig till att avvakta och en sista gång gå igenom texten för att se till att de nyckelord du vill att artikeln och varumärket ska förknippas med är inkluderade. Eftersom du vill att pressmeddelandet publiceras online vill du även sökmotoroptimera texten så att den rankas högt på de söktermer du har valt ut som extra viktiga för dig.

Välj ut 2–3 sökord som är viktiga för artikeln samt kombinera det med 1–2 sökord som är viktiga för varumärket och låt dessa nyckelord genomsyra texten.

Glöm inte heller att skriva bildtexter och att använda taggar, detaljer som får ditt utskick att sticka ut SEO-mässigt.

7. Publicering – var och när?

Fundera först på om du har någon befintlig kontakt eller annan journalist som du tror har ett speciellt intresse av nyheten. Isåfall rekommenderar vi att du tar en direktkontakt innan ni går ut med pressreleasen och erbjuder exklusivitet, även kallat embargo. De får då möjlighet att göra ett reportage innan pressreleasen går ut till övriga.

När journalisterna själva få välja är måndagar den ultimata dagen för att ta emot pressmeddelanden. Förmiddagar mellan 9:00 och 11:00 är tiden som föredras, det uppger journalisterna i Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning. Någonting som är intressant är att samma undersökning även visar att tex fredag faktiskt även kan ge ett effektivt genomslag då konkurrensen om journalistens uppmärksamhet är så pass mycket lägre.

Spelar det då någon roll var man publicerar texten? Såklart! Det är viktigt att publicera nyheten på er egen hemsida. Tycker ditt företag inte att det är en tillräckligt intressant nyhet att publicera på er egen sida är det troligtvis inte heller någonting att skriva om i tidningen… Det är även viktigt att nyheten publiceras på övriga digitala kanaler för att optimera er sökbarhet och relevans till ämnet på nätet rent generellt.

Behöver du hjälp att komma igång med att skriva pressreleaser som verkligen når genom bruset och skapa genomslag är du alltid välkommen att kontakta oss på Creative Works.

Lycka till med er pressrelease!

Källa: Cisions årsrapport – State of the media.

Text: Jonas Johansson, VD, Creative Director

jonas@creativeworks.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage