SEO eller SEM – Vi förklarar skillnaden

95% av alla köp börjar med en informationssökning. SEO, SEM – po-tay-to, po-tah-to. Nja, det är lite mer komplicerat än så! Visst är det lätt att blanda ihop dessa termer och det är inte ovanligt att tro att köpta sökord ingår i SEO och att det inte är någon skillnad på träffarna i sökresultatet.

Varje dag görs miljoner sökningar på Google bara i Sverige. Att googla har blivit det första steget vi tar när vi letar efter en produkt, tjänst eller ett företag och det visar på hur viktigt det faktiskt är att synas där. I grund och botten handlar såväl SEO som SEM om att öka sin webbplats synlighet i sökmotorerna, och så långt tror jag de flesta hänger med. Men låt oss reda ut vad som faktiskt skiljer de olika begreppen åt.

SEO står för search engine optimization eller sökoptimering på svenska, och är som det låter en metod för optimera sin webbplats för att göra den synlig för sökmotorerna och synas så högt upp som möjligt bland de organiska sökresultaten. Det vill säga de sökträffar som man inte betalar för.
Att nå hög ranking organiskt tar tid och är inget som händer över en natt. När vi jobbar med SEO lägger vi grunden för och skapar förutsättningar för att sökmotorerna ska veta vad webbplatsen handlar om, finna den relevant för det du erbjuder och kunna presentera detta i sökresultatet. Här handlar det inte bara om att implementera relevanta nyckelord på hemsidans respektive sida. Teknik, användarvänlighet och hur innehåll presenteras och struktureras upp är också avgörande faktorer för att få ökad synlighet och mer trafik.

Ser vi till SEM, search engine marketing, handlar det om att köpa sig mer synlighet i sökresultatet i form av annonser genom att buda på utvalda sökord relevanta för ditt erbjudande. I sökresultatet är det betalda utrymmet alltid placerat högst upp eller längst ner och tydligt markerat annons. SEM är ett effektivt sätt att marknadsföra sig på och nå potentiella kunder som aktivt söker efter dina tjänster och produkter. Att klättra i ranking och nå ökad exponering med hjälp av SEM tar betydligt mindre tid än med SEO, men smakar det så kostar det och det gäller att rikta annonserna på noggrant utvalda sökord för att få relevanta klick. Används SEM på rätt sätt i relation till navet i den digitala marknadsföringen – hemsidan, går det nästan att översätta metoden till ren och skär försäljning.

Och visst går det att jobba bara med SEO eller SEM, men det går inte komma ifrån att metoderna ändå funkar som allra bäst tillsammans. SEM fungerar både bättre och blir billigare om hemsidan är sökmotoroptimerad, och med hjälp av SEM kan hemsidans organiska ranking öka.

Vill ni veta mer om hur man kan arbeta med sin befintliga webbplats? Läs vår artikel om hur enkla medel kan förbättra kundupplevelsen. Har ni några frågor eller funderingar kan ni alltid kontakta oss på Creative Works!

Text: Alexandra Magnusson, Digital Media Specialist

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage