Fånga upp potentiella kunder med strategisk kommunikation i digitala kanaler!
Nyligen släppte Google Analytics sin nya version; Analytics 4. Vi har gjort en sammanfattning av några av de saker som är nya.
Genom Analytics 4 kan man göra prognoser och estimeringar för framtiden. Med hjälp av (machine learning) och (artificiell intelligens) kan Analytics 4 förutspå trender i ditt målgruppsbeteende och beräkna potentiellt resultat framåt i tiden, exempelvis kundbortfall eller en ökad efterfrågan på en viss produkt.
Detta leder till att vi kan beräkna effekten av olika digitala aktiviteter bättre. Framförallt så skapar det möjlighet att beräkna ROI även på lång sikt.
Analytics nya avdelning (Analysis)
Här kan man se säljfunnels, besöksflöden, köpresor för målgrupper i dina kanaler (genom kundunika rapporter utifrån era specifika intressepunkter).
Utöver din besökares trafikkälla kan du se exakt vilken annons besökaren klickat på för att komma till din sida. Det blir betydligt lättare att identifiera var i kundresan besökaren befinner sig.
Så om en användare exempelvis navigerat sig till webbplatsen genom en annons på datorn och lägger en produkt i varukorgen, men sen avslutar köpet genom en app, så tar Analytics 4 upp detta och annonserar inte mot personen.
Analytics 4 kan alltså koppla samman användare som gör beslut mellan olika enheter, vilket är väldigt bra för retargeting kampanjer. I Google Analytics 4 kan du inte bara mäta konverteringar på din sajt utan i alla dina kanaler. Under Conversions kan du se konverteringar via:
- Din YouTube-kanal
- Dina köpta kanaler utanför Google; ex. Facebook, Instagram och LinkedIn
- Dina organiska kanaler: sök, sociala medier och e-post/nyhetsbrev
Det låter ju alldeles strålande! Men vad måste du som kund göra? Det fina är att vi endast behöver göra en liten anpassning för att påbörja insamling av den data som sedan kommer ligga till grund för möjligheten att använda Analytics 4.
2021 kommer Analytics 4 ge er stora möjligheter i er strategiska kommunikation!