Vad är retargeting, och varför är det bra?

Att bli spammad av irrelevanta annonser eller påtvingad massa marknadsföring som inte är intressant känns tråkigt och uttjatat. Men att få ta del av spännande budskap och erbjudanden som är anpassade just för dig, det uppskattas betydligt mer. Genom den nya utvecklingen och smarta tillvägagångssätt, är det inte konstigt att många företag använder sig utav lösningen retargeting.

I grund och botten är retargeting ett enkelt koncept som går ut på att rikta marknadsföring mot de personer som redan har visat ett intresse för era produkter eller tjänster. Där igenom riktar man sina kampanjer mot en relevant och intresserad målgrupp, som redan innan de får ta del av annonsen har haft produkten i åtanke. Utfallet generar en ökad konverteringsgrad, visst låter inte det så dumt?

När en besökare varit inne på er hemsida och visat intresse, men inte genererat till en konvertering, är retargeting ett kostnadseffektivt tillvägagångsätt för att i ett senare skede leda till köp. Det som faktiskt händer är att när besökaren har varit inne på er hemsida får personen cookies kopplade till webbplatsen. Senare när besökaren surfar på andra webbplatser så dyker era annonser upp där.

Slutsatsen är ökad varumärkeskännedom, högre konveteringsgrad bland återkommande besökare och sist men inte minst, nöjdare kunder!

Vilka är de konkreta fördelarna med att använda retargeting?

  • Du ökar din varumärkeskännedom på ett effektivt sätt.
  • Personer som redan visat intresse nås av annonserna.
  • Man kan optimera sina kampanjer och ta fram personliga budskap beroende på hur besökarna har navigerat sig på hemsidan.
  • Det är ett bra sätt att bygga långvariga relationer med kunder.

Vad gör man för att lyckas med sina retargeting-kampanjer?

Det är viktigt att fokusera på delar som faktiskt generar effekt och gör kampanjen kostnadseffektiv och lyckad. Här är några saker att tänka på:

Segmentera besökarna på hemsidan. Genom att placera ut besökarna i olika grupper så är det betydligt lättare att tillfredsställa deras behov, det är en viktig del eftersom det är kunden som ska vilja köpa produkten eller tjänsten. Personer befinner sig i olika skeden i köpresan och behöver innehåll som är anpassat och intressant just för dem.

Använd enkäter för utvärdering. Ett smidigt sätt är att använda sig utav enkäter där man ställer frågor som: ”Har du några frågor?”, ”Hittade du informationen du sökte?”, ”Är du nöjd med våra tjänster?”, osv.

Sammanfattningsvis

Genom att arbeta strukturerat och regelbundet, blir retargeting ett bra verktyg för att öka er försäljning. Med fokus på kunden och deras beteenden så kommer ni få en klarare bild av vad som tilltalar just era besökare. Glöm inte att testa olika kampanjer för att ta reda på vad som passar bäst för just era kunder.

Kör hårt och lycka till!

Text: Ludwig Thomson, Digital Media Strategist

ludwig@creativeworks.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage