Oh, how Pinteresting!

Pinterest är en medieplattform som växer i raketfart. Idag har de över 320 miljoner aktiva användare varje månad, och det ser inte ut att bli färre. I Sverige växer plattformen markant, och i samband med att de under 2019, öppnade den svenska plattformen för annonsering, så började många stora företag få upp ögonen för Pinterest.

Så funkar Pinterest

Pinterestanvändarna använder plattformen för att hitta inspiration, ett sätt att upptäcka och drömma sig bort i vardagen, lite som ett digitalt magasin skräddarsytt efter dina intressen. Det funkar så att när du första gången startar Pinterest så markerar du vad som ska synas på ditt flöde genom att intressemarkera kategorier och/eller användare på plattformen, därefter skapas ett flöde av bilder.
Användarna bygger sina personliga ”Boards” (en anslagstavla) genom att ”pinna” (markera) inlägg som är inspirerande och intressanta.

Dina Boards kan du välja att hålla för dig själv, eller göra offentliga för andra användare. En Pin är en sparad bild, som oftast har en tillhörande länk som hänvisar till originalsidan.

Därför är plattformen intressant för företag

47% av användarna loggar in för att utföra ett köp, vilket gör sidan nästan fyra gånger effektivare än någon annan social plattform enligt statista.com. Enligt Pinterest själva så har 83% av veckovisa pinnare gjort ett köp baserat på innehåll det sätt från varumärken på Pinterest. Fyra femtedelar av användarna säger att innehåll från varumärken är inspirerande och användbar. Kombinationen av att användare letar efter inspiration bland produkter, samtidigt som de har ett intresse av att följa vänner och bekanta gör Pinterest till en lovande plattform.

Fokusera på att skapa bra innehåll och arbeta med tydliga länkar, så kan Pinterest vara en fantastisk plattform för att marknadsföra ditt företag!

Kör hårt!

Text: Ludwig Thompson, Studerande Online marknadsföring i Göteborg

Dela inlägget