Stick ut på LinkedIn

Idag finns det flera olika plattformar och appar som ditt företag kan marknadsföra sig på. En av dessa är LinkedIn, världens största yrkesnätverk på internet. Där man kan skapa kontakter, stärka relationer, hitta jobb eller praktikplats. En plats där man kan inspireras och lära sig nya saker som kan vara bra för att lyckas i sin karriär. Men hur kan ditt företag använda Linkedin? Hur sticker man ut? 

Varför ska ditt företag använda LinkedIn?

Det finns många bra anledningar till detta. Men här är fyra starka:

  • Visa en professionell bild av ditt företag.
  • Hitta nya potentiella kunder eller samarbetspartners. 
  • Rekrytera medarbetare. 
  • Hålla koll på dina konkurrenter. 

3 tips för att lyckas med LinkedIn

1. Skapa en personlig profil och en företagssida

För att lyckas bäst på LinkedIn ska du kombinera din personliga profil med företagets sida. På din personliga profil visar du upp din utbildning, erfarenhet och bakgrund. På företagssidan visar ni vilka ni är och vad ni gör på ett tydligt och enkelt sätt. Se till att dina anställdas profiler ser bra ut och att de också är kopplade till företagssidan. 

2. Var aktiv och skapa intressant innehåll

Som företag behöver ni synas. Ge tips, bjud på er kunskap, publicera intressant innehåll, dela, gilla, tagga och använd hashtags! Detta gör att du kommer synas och få fler besökare dvs potentiella nya kunder! Här är några exempel på innehåll:

  • Produktnyheter.
  • Dela artiklar och innehåll från eran hemsida.
  • Intervjuer med personalen.  
  • Visa upp roliga aktiviteter ni är iväg på, som mässor, event eller kanske en AW?

3. Hitta nya stjärnskott!

Leta framtida medarbetare på ett nytt sätt! LinkedIn kryllar av dessa. Bygg upp ett nätverk med kontakter i din bransch. Det kan ta tid men det kan det vara värt!  Annars kanske du går miste om ditt nästa stjärnskott!

3 företag som lyckats!

Amazon har idag nästan 30 miljoner följare. Med ett brett innehåll där Amazon blandannat lyfter viktiga och historiska händelser, intervjuar sin personal och låter sina följare hänga med ”behind the scenes” på sina event så växer dom mer för varje dag!

Google med 28 miljoner följare delar bland annat bilder och videos från sina event, karriärtips och uppmuntrar viktiga dagar som ”International Womens Day”. 

Ted Conferences har 23 miljoner följare, dom delar inspirerande innehåll från olika företagsledare i världen. Sidan har en bra mix av egna artiklar, videos och bilder anpassade till LinkedIn. 

Vad har företagen gemensamt? 

  • Delar korta videoklipp som fångar följarnas uppmärksamhet. 
  • Tar ett socialt ansvar genom att uppmuntra om viktiga dagar/händelser och lyfter vikten i hållbarhet. Det hjälper dom att skapa en bättre kontakt med sina följare.
  •  Visar en mångkultur och jämställdhet.
  • Delar sina framsteg och planer, tipsar hur man kan lyckas som företag och uppmuntrar sin personal och deras expertis. 

Sammanfattningsvis

Skriv om vilka ni är och vad ni gör men våga även vara kreativ. Våga stick ut, varför inte publicera ett inlägg om onödiga roliga fakta? Eller varför vi firar kanelbullens dag? Skapa en LinkedIn med ett blandat innehåll! Våga stick ut!

Lycka till! 

Text: Ebba Hegefeldt

ebba@youngcreative.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage