Långsiktig kommunikativ vadå?

När man pratar långsiktig kommunikativ strategi brukar det uppkomma blandade känslor. ”Vad är det ens?” ”Varför behöver vi en sån?” eller ”Det har vi nog redan en någonstans.” För mig personligen är det ett av mina absoluta favoritverktyg. Sitta i långa diskussioner och rota på djupet i ett företags metoder, kultur, historik, framgång och utmaningar. Ifrågasätta hur man gör saker och varför. Hur olika målgrupper beter sig och befinner sig. För att sedan sitta i sin egen vrå och analysera, sammanställa, hitta mönster och slutsatser. Och när man grävt riktigt djupt, det är då man börjar ana de där första försiktiga groddarna med potential att nå svindlande höjder. 

Men när får vi se någonting kul? Häftigt? Coolt? Undrar kunden, när den femte sliden presenteras av teoretiska grunder. Jo, det är just det. För att komma fram till riktigt kreativa, skarpa idéer som skapar hög uppmärksamhet och attraherar och intresserar rätt målgrupp, så krävs en stadig grund att stå på. Att jobba teoretiskt i en kreativ process kan tänkas vara lite ambivalent. Men det är faktiskt precis tvärtom. Effektiv marknadsföring handlar inte bara om roliga idéer. Det handlar om roliga idéer som har sin grund i företagets själ, hjärta och erbjudande. Utan den riskerar man att hamna i ett fack av kreativ höjd men helt utan förankring i den faktiska affärsnyttan. Och vem bryr sig om en kul idé om den missar målet?

Kommunikativa och kreativa strategier kan ju såklart te sig på många olika sätt och med många olika syften. I grund och botten handlar det om att definiera och formulera företagets affärsidé, profil, image och identitet. Ett arbetssätt gammalt som gatan. Kanske är det just därför det fortfarande är så relevant. I dagens digitala landskap är den kommunikativa strategin kanske viktigare än någonsin. Vad man ska säga och varför är ju det som bygger hela fundamentet i den digitala närvaron. Genom exempelvis annonsering på LinkedIn, Facebook och Instagram blir målgruppsurval ännu enklare och riktade budskap görs på en helt annan nivå idag än för 10 år sedan. Med samma grund läggs strategin för sökannonsering, budskap på hemsidan, vart mina call-to-action finns och hur de leder besökaren på siten. Så nog är det fortfarande precis lika viktigt som det alltid har varit vad man säger, hur man säger det och vem man säger det till. 

Text: Lisa Magnusson, Creative Director

lisa@creativeworks.se

Dela inlägget