På riktigt eller en 3D-visualisering

Första gången jag såg en 3D-bild blev jag väldigt paff, jag trodde verkligen att det var ett fotografi. Efter det har jag märkt att det blivit mycket svårare att skilja på vad som faktiskt finns i den fysiska världen till skillnad från en 3D-bild som är gjord i den digitala.

3D-visualisering förekommer i många olika arbetsområden så som arkitektur, bygg, design, marknadsföring, spel och produktutveckling. Visualisering i 3D kan ge liv åt en idé som inte är fastställd än. Genom att skapa 3D-bilder kan det väckas intresse för något som inte finns i verkligheten.

Ganska coolt! Det är ett fantastiskt verktyg som kan beskriva arkitektur, formgivning på ett helt annat sätt än vad ord och ritningar kan göra. Man kan förmedla en känsla eller en vision genom bilderna oavsett vad det berör. Det har blivit allt mer vanligt att marknadsföra sina produkter genom 3D. Bara fantasin sätter gränserna för vad som går att göra inom digital design.

Vad gör man? hur fungerar det?

Du kan skapa och forma polygoner, som du sedan kan utveckla vidare med hjälp av modelleringsverktyg och definiera en ny önskad form som till exempel ett hus eller en växt. Du jobbar i ett tredimensionellt rum. Nästa steg kan vara att lägga material på det du skapat, det kan vara naturmaterial så som sten eller trä, praktiskt taget vilket material som helst.

Jag har upplevt att det är materialet som kommer att spela en viktig roll i slutresultatet, det kan ge objektet en illusion av djup och fotorealism. I nästa steg gäller det att ljussätta. Vissa ytor och material kan spegla ljuset och integrera på ett speciellt sätt. Glas reflekterar och bryter ljus. Prismor skapar små regnbågar när ljuset faller på rätt plats.

Det slutliga steget i skapandet av en 3D-bild är en så kallad rendering. Det blir en överblicksbild av scenen du skapat utifrån det perspektivet du angett. Du kan skapa en eller flera bilder i snabb följd som sedan formar en illusion av rörelse.

Framtiden för 3D-visulisering är fylld av spännande möjligheter och innovationer. Eftersom verktygen och teknikerna fortsätter att utvecklas kommer 3D-visualisering att spela en viktig roll för hur vi förstår och  interagerar med världen runtomkring oss.

Text: Emilia Segerström

emilia@youngcreative.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage