Kraften i ett medvetet färgval

Färg är mer än bara estetiskt tilltalande, det är också ett kraftfullt verktyg inom kommunikation. Ett medvetet färgval kan hjälpa er som företag att förmedla ert budskap, er personlighet och era värderingar, samtidigt som det även kan hjälpa er att vägleda och engagera era kunder.

Därför är färgvalet viktigt

Förstärker identiteten
Vi människor har olika associationer till färger, vilket påverkar hur vi uppfattar och tolkar det vi ser. Exempelvis förknippas blå ofta med lugn, ansvarstagande och trygghet, medan grön förknippas med optimism, hållbarhet och harmoni. Genom att hitta färger som speglar er personlighet och era värderingar, blir det lättare att uttrycka vilka ni är och vad ni står för. Rätt färger kan hjälpa er att kommunicera er ton och attityd, oavsett om ni vill uppfattas som varma, professionella, lekfulla eller tekniska. En tydlig identitet som genomsyras av er personlighet kan hjälpa era kunder förstå vilka ni är, och stärka deras förtroende för er.

Färger har även olika associationer beroende på kultur. Röd som bland annat associeras med passion, energi och kärlek kan i vissa kulturer förknippas med sorg och synd. Därför är det viktigt att undersöka sin målgrupp för att kunna skapa en tydlig identitet och en djupare koppling till målgruppen.

Ökar synlighet och igenkänning
Att använda en unik färgpalett över olika kanaler ökar chansen att bygga ett igenkännbart varumärke. När era kunder regelbundet ser era färger tillsammans med ert varumärke, skapar hjärnan en stark koppling mellan färgerna och ert företag. När kunderna senare stöter på samma färger i ett annat sammanhang, ökar det chansen att de tänker på ert företag. En unik färgpalett som används konsekvent kan därför göra ett större intryck hos kunden och öka chansen att kunden väljer just er.

Vägleder och engagerar kunden
Genom att använda färger på rätt sätt kan ni även vägleda och engagera era kunder. Färger väcker känslor hos oss människor, ibland på ett omedvetet plan. Ett typiskt exempel på detta är den starka röda färgen som ofta används på rea-skyltar. Färgen ökar vår puls, uppmärksamhet och impulsivitet, vilket gör att vi ofta drar oss till den färgen och tar snabba beslut, vilket kan leda till impulsköp.

Men färger påverkar inte bara våra beteenden i den fysiska världen, utan de påverkar oss även online. Genom att använda rätt färger och nyanser på en hemsida kan ni påverka besökarnas känsla och upplevelse. Lugna färger på hemsidans övergripande design skapar en behaglig miljö för besökaren och ökar sannolikheten att besökaren stannar längre på sidan. Att sedan använda knappar med kontrasterande färger kan fånga besökarens uppmärksamhet, och hjälpa er att vägleda besökaren på sidan. Exempelvis kan en orange knapp ge en känsla av energi, spänning och fånga besökarens uppmärksamhet vilket uppmuntrar till klick. Ett genomtänkt färgval kan därför öka konvertering.

Våga vara kreativ med färg

Även om det finns färgpsykologi och kulturella riktlinjer att utgå från, så är det ibland det oväntade färgvalet som väcker nyfikenhet och får er att sticka ut från bruset. Att exempelvis gå emot branschens typiska färger och istället välja en palett som känns personlig, modig och kanske till och med utmanande kan vara det som skapar ett tydligt uttryck för vilka ni är, och det som engagerar er målgrupp.

Sammanfattning

I slutändan handlar det inte om vilka färger ni väljer, utan varför ni väljer dem. Medvetna färgval är inte bara estetiskt snyggt, utan lägger också grunden för att ert varumärke ska kännas genomtänkt, igenkännbart och i linje med vilka ni är. Vill ni veta mer om hur ni kan skapa en tydlig identitet som verkligen känns som ni? Hör av er så berättar vi mer.

Text: Emilia Rönnqvist

emilia.ronnqvist@youngcreative.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage