Så skapar du ett mässkoncept som sticker ut – vi ger dig 5 nycklar till att lyckas!

Att ställa ut på mässa är en investering, både när det kommer till tid, pengar och personal. Men hur gör vi för att faktiskt sticka ut bland alla montrar, giveaways och presentationsskärmar? Här delar vi med oss av fem nycklar till ett mässkoncept som inte bara syns utan också bygger relationer och stärker ert varumärke.

1. Varför ställer vi ut på mässan, vad vill vi uppnå?
När vi börjar med ett mässkoncept är det viktigt att ställa sig frågan ”varför ska vi ställa ut, vad är det vi vill uppnå?”. Med ett tydligt syfte och mål är det enklare att ta fram effektiva strategier. Om vi ska presentera en ny produkt eller ett unikt erbjudande är det viktigt att låta de delarna hamna i rampljuset.

Men vi får inte glömma bort att säljarna är våra stjärnor. Det är därför viktigt att redan innan mässan ha en tydlig strategi och målsättning för deras insats. Det kan handla om att träffa nya kunder, samla in leads eller uppmana till fortsatt kontakt, antingen via QR-koder, visitkort eller nyhetsbrevsregistrering. Genomtänka processer gör det enkelt för potentiella kunder att ta kontakt och för säljarna att följa upp. Ju tydligare mål desto större chans till konkreta resultat.

2. Profilera er rätt och stärk varumärket
Nästa steg handlar om hur vi ska profilera oss för att nå ut. Vi börjar med att identifiera målgruppen. Vilka är våra idealkunder, hur pratar de – formellt, informellt, tekniskt eller kreativt?

I detta skedet kan vi också slänga ett öga på våra konkurrenter. Kika på hur de kommunicerar rent visuellt men också i tonalitet. När vi gjort detta kan vi bestämma hur vi vill uppfattas, vilka värderingar och känslor vi ska förmedla samt vad som särskiljer oss från andra.

Rent visuellt bör vi i grund och botten förhålla oss till vår grafiska profil. Det är viktigt att färger, typsnitt och bildmanér stämmer överens på alla våra plattformar. I ett mässkoncept kan vi däremot tänja på gränserna och där med vara lite mer lekfulla och sticka ut hakan. Montern ska fortfarande spegla vårt varumärke och besökaren ska känna igen sig, vare sig de besöker oss i montern, vår hemsida eller våra sociala kanaler.

3. Locka folk till montern
Tack vare tidigare tips bör målgruppen redan ha lagt märke till oss, men ibland behöver vi ändå hjälpa till på traven. Inför mässan kan vi via olika marknadskanaler, så som sociala medier, nyhetsutskick och tryckt annonsering hinta om spännande tävlingar eller andra roliga aktiviteter. Här är det egentligen bara kreativiteten som sätter stopp. I samband med en tävling eller annan aktivitet kan vi samla in kontaktuppgifter från potentiella kunder. Det skapar också ett engagemang och en nyfikenhet bland besökare.

4. Tänk hållbart och bygg förtroende
Att ta ansvar, göra medvetna val och tänka långsiktigt är viktigare än någonsin, både för er som företag och gentemot era kunder. Så, hur ska vi tänka när det kommer till giveaways? Att dela ut produkter som uppfattas som slit och släng är inget att rekommendera. När allt hänger ihop och känns genomarbetat, kan en utvald giveaway förstärka budskapet och ge mervärde. Att dela ut något bara för att, bygger inget förtroende. När valet är genomtänkt och relevant visar det att vi bryr oss, vilket bygger förtroende på riktigt.

5. Maximera värdet från mässan
För att få ut så mycket som möjligt från mässan bör vi efteråt återkoppla både till nya och befintliga kontakter. Det är nu vi har möjlighet att nå dem och därmed sälja in vår produkt eller tjänst. Men hur når vi ut på bästa sätt? Det finns flera vägar att gå.

Nyhetsbrev är ett mer generellt format med ett bredare budskap, medan telefonsamtal är personliga och kräver att vi har ett tydligt syfte. Vill vi gå en mer traditionell väg kan ett DR-utskick (direktreklam) vara ett alternativ. I dagens digitala brus kan det klassiska formatet faktiskt få större genomslag, just för att det sticker ut. Dock är det en mer kostnadskrävande kanal än de digitala alternativen, så den bör användas strategiskt.

Redo att förbättra er varumärkesstrategi?

Låt oss hjälpa er att utveckla en strategi som ger resultat.
Kontakta oss, så hjälper vi er att komma igång!

Text: Rebecca Lagerstedt, Digital Strategist/Project Leader

rebecca@creativeworks.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage