TikTok – hur du skapar kreativt content

Idag finns det många olika appar och plattformar som du som företagare kan använda dig av. En utav de plattformar som växer snabbast just nu är TikTok. TikTok används av lite mer än en halv miljard människor vilket betyder att plattformen idag har fler användare än både Snapchat och Twitter. Men varför ska du som företag använda plattformen och på vilket sätt kan det hjälpa dig i ditt företags marknadskommunikation? Det ska jag/vi försöka hjälpa dig med genom att presentera vilket typ av innehåll som du kan publicera, varför det är viktigt att ha ett företagskonto och vilka annonsmöjligheter som finns på plattformen. Du får också 3 snabba tips på hur du lyckas på TikTok. 

Vad är egentligen TikTok?

TikTok är en app och en plattform där du kan publicera korta videoklipp. Appen ägs av det kinesiska företaget ByteDance och har cirka 800 miljoner användare. Det gör TikTok till en större app med fler användare än både Snapchat och Twitter. De personer som använder appen besöker den minst en gång i månaden, men det är vanligast att besöka appen minst en gång i veckan. Det finns även många användare som använder plattformen dagligen. TikTok används av personer i alla åldrar, men används främst av Generation Z. Generation Z är de personer som är födda mellan sent 90-tal och tidigt 10-tal och de är idag cirka 15-30 år. Därför passar det för dig och ditt företag att använda plattformen om du vill lyckas att nå en yngre målgrupp.

Kreativa publiceringar med tillhörande tema

De videor som publiceras på plattformen har ofta ett tema. Exempel på olika teman som en video kan ha är: underhållning, hacks, mat, dans, sport, djur och DIY (do it yourself). På de videor du lägger upp kan du även lägga till musik, filter och klistermärken för att piffa upp din video. Det finns tre olika typer av innehåll som får mest spridning på plattformen och de är: underhållning, dans och pranks. Ditt företag kanske inte kan publicera innehåll utifrån något av de angivna teman ovan, men det gör inte så mycket utan det viktigaste är att du är kreativ. Att det du publicerar är livfullt och glatt och underhåller dina följare. Exempel på olika inlägg som du kan publicera för att vara kreativ i ditt flöde är: häng med bakom kulisserna hos ditt företag, 5 tips för att lyckas med… och visste du att…

Företagskonto

Har du ett företagskonto på TikTok får du tillgång till värdefull statistik om ditt konto och dina följare. Du kan se vilka trender som är aktuella och du får även tillgång till mer musik och funktioner, till skillnad från ett vanligt användarkonto. Du får även tips på vilket typ av innehåll och content som passar din målgrupp och de personer du når på TikTok.

Under det senaste året har TikTok släppt ännu fler uppdateringar som gör det lättare för företag att vistas på plattformen, som exempelvis TikTok-shopping. Funktionen används när en person vistas i appen och ser en video med en produkt som de vill köpa. När de klickar på videon kommer de direkt till hemsidan för det företaget som säljer produkten. Produkten som du är intresserad av att köpa hamnar direkt i varukorgen på hemsidan och det är bara för dig att sedan genomföra köpet.

Annonsmöjligheter

På TikTok, som många andra plattformar, finns det en annonsfunktion. Du som företag kan annonsera på två olika sätt: enligt en daglig budget eller enligt en livstidsbudget. Annonserar du enligt en daglig budget väljer du ett fast belopp som får spenderas varje dag tills det att kampanjen är slut. Väljer du en livstidsbudget väljer du ett belopp som gäller för hela kampanjen. Du är dock inte låst till din valda budget eftersom du när som helst kan ändra budgetform eller belopp på kampanjen. När du annonserar kan du välja att rikta annonsen till en vald målgrupp. Den valda målgruppen kan du skapa utefter kön, ålder, och intressen och du kan även rikta annonsen till en målgrupp som liknar din nuvarande publik, så kallad ”lookalike audience”.

Tre snabba tips för att lyckas på TikTok:

1. Använd och uppdatera dig själv
Använd appen själv för att hålla dig uppdaterad om pågående trender. Trender kan exempelvis vara ett trendigt ljud eller en trendig challenge/utmaning. Du bör även ha koll på vilka funktioner i appen som är trendiga inom ditt område, som exempelvis att hålla i en live, skapa duetter eller göra egna videor. Viktigt att komma ihåg är att ditt företag inte ska följa alla trender, utan att istället välja ut musik och challenges som är relevanta för just ditt företag.

2. Var en härmapa
Ofta sägs det att du ska vara din egen och inte härma andra, men så fungerar det inte riktigt på TikTok. TikTok anpassar flödet utefter vad du tittar på och vad du gillar. Därför publicerar du och ditt företag samma typer av videor som andra redan har gjort, sprids videon lättare eftersom TikTok vet att denna typ av video är något som användarna av appen vill titta på. Detta ses inte heller som att stjäla en idé, utan det ses istället som trendigt på plattformen.

3. Bli inte för långrandig
Skapa korta videor som är mellan 10-15 sekunder långa. Ju kortare video desto bättre är det för algoritmerna på plattformen, även om det finns en maxgräns på 3 minuter långa videor på TikTok. Är videorna kortare är chansen större att tittaren ser hela videon och kanske till och med tittar på den flera gånger om. Det i sin tur leder till att videon får fler visningar än om du hade haft en lång video och tittaren inte kollar klart på den.

Precis som med vilken plattform som helst är det viktigt att du väljer att använda de plattformar som passar för ditt företag. Passar inte TikTok för dig kan det vara roligt att känna till hur plattformen fungerar och vilka möjligheter som finns om du skulle vilja använda plattformen någon gång i framtiden. Känner du däremot att TikTok skulle kunna vara något för dig och ditt företag är det värt att testa. Och kom ihåg: våga vara kreativ. 

Text: Elin Randåker

elin@youngcreative.se

Dela inlägget

FacebookLinkedInMessengerEmailMessage